top of page
  • SzerzƑ kĂ©peketperctori

Projekt 11 - CĂ­mer

„...NĂ©hĂĄny hĂłnappal kĂ©sƑbb azt a hĂ­rt hallod, hogy egy ĂĄtvonulĂł sereg Ă©rkezik, amely Ăștban van a Szentföldre. Mindig is arra vĂĄrtĂĄl, hogy igazi lovagokkal talĂĄlkozz, Ă©s nem titkolt szĂĄndĂ©kod, hogy velĂŒk is tartasz erre a mĂ©ltĂĄn neves utazĂĄsra. Mikor bevonulnak a vĂĄrosba, a bĂĄmĂ©szkodĂł tömeg elsƑ sorĂĄban ĂĄllsz, elgyönyörködsz fĂ©nyesen csillogĂł pĂĄncĂ©ljaikban. MĂĄr sokat olvastĂĄl a cĂ­merekrƑl is, Ă©s most tudatosan figyeled, hogy milyen szĂ­nek vannak rajtuk, Ă©s hogy valĂłban nincs egymĂĄson ezĂŒst Ă©s arany. Követed a sereg vezĂ©rĂ©t, aki a NĂ©ma BĂĄrd nevƱ fogadĂłban szĂĄll meg. BebocsĂĄtĂĄst kĂ©rsz hozzĂĄ, Ă©s meglepƑ mĂłdon a kĂ©t - kissĂ© marcona - Ƒr a kapunĂĄl be is enged, vĂ©lhetƑen azĂ©rt, mert nem tƱnsz tĂșl fenyegetƑnek. Bent a lovag egy nagy, tĂ©rkĂ©pekkel teli asztal fölĂ© görnyed, körĂŒlötte nĂ©hĂĄny katona ĂĄll. KissĂ© fĂ©lĂ©nken ĂĄllsz, mikor felĂ©d fordul, de amikor megszĂłlal, rĂĄjössz, hogy fĂ©lelmed alaptalannak bizonyult, hangja erƑs, Ă©s ƑszintesĂ©g sugĂĄrzik belƑle.

- Üdvözöllek ifjĂș, Sir Magister Historiae vagyok, mit tehetek Ă©rted? - Az a fajta szemĂ©ly, aki tekintĂ©lyt parancsol csupĂĄn megjelenĂ©sĂ©vel, nemes vonĂĄsai erĂ©nyes ember benyomĂĄsĂĄt keltik. KissĂ© akadozĂł beszĂ©ddel elmesĂ©led neki nagy ĂĄlmodat, Ƒ tĂŒrelmesen hallgatja, vĂ©gĂŒl Ă­gy szĂłl:

- Köszönöm, hogy felkerestĂ©l. Ha jĂłl Ă©rtem szavaidat, velĂŒnk akarsz tartani, ennek semmi akadĂĄlya nincs. Az Ășt sorĂĄn kikĂ©pzĂŒnk, Ă©s ha Isten is Ășgy akarja, mĂ©ltĂł leszel bizalmunkra. A mai este azonban azt a feladatot adom neked, hogy ha igazĂĄn lovaggĂĄ akarsz vĂĄlni, kĂ©szĂ­tsd el a cĂ­mered terveit. Holnap reggel mutasd be, Ă©s ha nemes a szĂ­ved, tarts velĂŒnk. Eljöhet az idƑ, mikor a cĂ­meredet mĂ©ltĂĄn kiĂ©rdemelve hordhatod majd ruhĂĄdon. - Ezt követƑen elbocsĂĄt, Ă©s te lelkes lendĂŒletes lĂ©ptekkel hagyod el a fogadĂłt. EgĂ©sz este a cĂ­mered tervĂ©n dolgozol. A felszerelĂ©sedet mĂĄr összepakoltad Ă©s kĂ©sz vagy reggel odaĂĄllni a lovag Ășr elĂ©, bĂ­zol benne, hogy munkĂĄd mĂ©ltĂłvĂĄ tesz rĂĄ, hogy befogadjanak, Ă©s velĂŒk tarthass a szent kĂŒldetĂ©sben...”


Feladat:


Készítsd el a címered tervét!


Rövid összefoglalĂł a cĂ­merekrƑl:


heraldika
.pptx
Download PPTX ‱ 1.04MB

Ehhez néhåny ötlet az Ars ensis címergyƱjteményében.


0-50XP


DiĂĄk 1
DiĂĄk 2
DiĂĄk 3
DiĂĄk 4

Kréta våzlat


Heraldika


A heraldika a cĂ­mer tudomĂĄnya. A cĂ­merek jelentƑsĂ©ge az, hogy a lovagok ez alapjĂĄn tudtĂĄk felismerni egymĂĄst a csatĂĄban. A cĂ­mer szigorĂș szabĂĄlyok alapjĂĄn kĂ©szĂŒlt, Ă©s a következƑ szĂ­neket vagy mĂĄzakat hasznĂĄlta (a kĂ©sƑbbi szĂĄzadokban ez sok mĂĄs szĂ­nnel is kiegĂ©szĂŒlt): vörös, kĂ©k, fekete, zöld, bĂ­bor. Ezek mellett mĂ©g az ezĂŒstöt Ă©s az aranyt kĂŒlönböztettĂ©k meg, ezzel kapcsolatban a legfontosabb szabĂĄly az volt, hogy fĂ©mre fĂ©met nem lehetett alkalmazni. A cĂ­merek formĂĄja sokfĂ©le lehetett, a leggyakoribb a kerek talpĂș, vagy a hĂĄromszög pajzs volt. Sokszor ĂĄbrĂĄzoltak rajta mitolĂłgiai lĂ©nyeket Ă©s szimbĂłlumokat. A cĂ­mert szembƑl olvassuk, Ă­gy a jobb Ă©s bal oldal felcserĂ©lƑdik. A cĂ­mert csak lovag vagy kirĂĄly adomĂĄnyozhatta, Ă©s a csalĂĄdban öröklƑdött. Ha kĂ©t nemesi csalĂĄd összehĂĄzasodott, a cĂ­mereiket is egybeolvasztottĂĄk, ugyanez törtĂ©nt akkor is, ha kĂ©t kirĂĄlysĂĄg egyesĂŒlt.

bottom of page