Az emberré válás második epizódja az eszközhasználat változása. Mindig hangsúlyozom a diákoknak, hogy erről a korról csak tárgyi leleteink vannak, így nagyon sok mindent csak sejtünk őseink életmódjával kapcsolatban. Szerencsére a tárgyi leletek közül nagyszerűen fennmaradtak a kőkorszak eszközei. Az óra fő célja, hogy a diákok megértsék, milyen lépések vezettek a pattintott kőeszközöktől a csiszolt eszközök megjelenéséhez. Ehhez ennél jobb videót még nem találtam az interneten.
Mondanom sem kell, hogy itt sem az a lényeg, hogy évszámok szintjén megtanulják a korszakokat, bár a Kréta vázlatban már nagyságrendileg meg szoktam jelölni a dolgokat. Házi projektfeladatként pedig mi mást adhatnék fel, mint hogy készítsenek el egy kőbaltát. Meglepően jó munkák szoktak születni, ezeket körbe szoktam vinni a többi osztályban is, név szerint bemutatva. Feltűnő, hogy általában azok a gyerekek veszik a legkomolyabban a projektfeladatot, akik az órán hiperaktívan viselkednek, és sokszor olyan baltát készítenek, ami szerintem simán megállná a helyét a kőkorszakban.


Kréta vázlat
Az ember fejlődésének kezdete bizonytalan, de valahol az utolsó jégkorszak után kezdődött. Nagyjából i.e. 160.000 évvel már biztos, hogy használtak kőeszközöket (Paleolitikum), erre az időszakra a pattintott eszközök jellemzőek. Ez sok ezer éven keresztül fejlődött tovább, míg kb. i.e. 7000 körül elérkezett a csiszolt kőkorszak (Neolitikum), ami megközelítőleg a fémek megjelenéséig tartott.
Comments